Blogolj!

Michelisz Norbert felért pályafutása csúcsára

Kálovics Tibor

Michelisz Norbert a hétvégén történelmet írva világkupa-győztes lett. Cikkünkben felidézzük a magyar pilóta életútját élete legnagyobb sikeréig. 

Minden idők legsikeresebb magyar autóversenyzője 1984. augusztus 8-án született Himesházán. Az, hogy egy rendkívüli életutat járt be, már az is bizonyítja, hogy amíg legnagyobb riválisai már gyerekként elkezdtek versenyezni gokarttal vagy kisebb kategóriában, addig ő 22 évesen kapta meg a lehetőséget, hogy egyáltalán debütáljon. Az áttöréshez az is kellett, hogy elkezdjen szimulátoron versenyezni és felkeltse Wéber Gábor figyelmét. Az egykori szimulátor-világbajnok, többszörös magyar bajnok versenyző Zengő Zoltán figyelmébe ajánlotta az ifjú tehetséget.

Fotó: Origo

A magyar túraautózást lényegében felélesztő és több márkakupát is indító Zengőt hamar meggyőzte egy Opel Astra és egy Renault Clio volánja mögött is, és 2006-ra szerződést kapott a magyar Suzuki Swift kupában. Mivel a sorozatban egy erős mezőny gyűlt össze, így általános meglepetést okozott, hogy a 22 éves, semmilyen rutinnal nem rendelkező Michelisz rögtön az első futamát megnyerte. A szezon során ugyan a hegyi versenyeken akadt problémája, de végül magabiztosan győzött le mindenkit és nyerte el a bajnoki címet. Egy évvel később már a Renault Clio kupában indulhatott és ezúttal sem talált legyőzőre és így kétszeres magyar bajnokként debütálhatott a Seat Leon kupában. 

2008-ban a Seatosok mezőnyében aztán minden idők legerősebb magyar bajnoki sorozatában bizonyíthatott, olyan ellenfelekkel szemben, mint a kamionnal később két Európa-bajnokságot nyerő Kiss Norbert, az európai sorozatot később elnyerő Wéber Gábor. A bajnokságban nagy csatára késztette a címvédő Kisst, ám az utolsó futam után végül riválisa örülhetett. 

Ez volt az az év, amikor a nemzetközi debütálás is összejött számára, Zengő Zoltán ugyanis őt és Wébert nevezte a frissen induló SEAT Leon Európa Kupába. Michelisz első éve nem volt zökkenőmentes, mivel többször hibázott vagy a technika áldozata lett. Oroszlánkörmeit azért így is megmutatta négy pole pozíciójával és a Monzában aratott győzelmével. Még ebben az évben debütálhatott a világbajnokságon, a SEAT szabadkártyás pilótájaként Japánban versenyezhetett.

Fotó: Origo

2009 volt az az év, amikor Magyarország elkezdte megtanulni Michelisz Norbert nevét. Itthon már nem volt ellenfele a hazai bajnokságban, Európában pedig hamar a bajnoki cím egyik legnagyobb favoritjává vállt. Öt versenyt nyert meg a kontinentális sorozatban és az imolai szezonzáró után ő lett a sorozat bajnoka. A WTCC-ben ezúttal Angliában kapott lehetőséget, ám egy kiváló edzés után rajtbalesetbe keveredett és így elmaradt a még ragyogóbb eredmény. Az év végén részt vehetett a portugáliai ETCC-versenyhétvégén, ahol az első futamot megnyerve végül a harmadik helyen végzett. 

Nem volt kérdés, hogy kinőtte az európai mezőnyt és 2010-ben Zengő Zoltán csapatával immáron egy teljes szezont teljesíthetett a világbajnokságban. A csapatvezető óriási anyagi áldozata pedig megérte ugyanis folyamatosan gyűjtötte a pontokat. Némileg azonban pechesnek is számított: kétszer is reális esélye volt a fordított rajtrácsos futamon a győzelemre is, ám Marokkóban a rajtnál lefulladt az autója, Németországban pedig Tiago Monteiro kilökte őt. Japánban aztán összejött az első dobogós helyezése miután két BMW kizárása után harmadik lett az első futamon.

Fotó: racingline.hu

2010. november 21-én aztán immáron a világ autósport-rajongói is végleg megismerték a nevét. A makaói első futamon bebiztosította az újoncok számára kiírt bajnokság megnyerését, majd a második versenyen valóságos csodát tett. A negyedik helyről rajtolva hamar az élre állt, majd a futam során magabiztos különbséggel tartotta maga mögött a rutinos Gabriele Tarquinit és sporttörténelmet írva első magyarként FIA-világbajnoki futamot nyert. 

Zengőéknek az első években óriási dolog volt sokszor az is, hogy az egész évre elegendő költségvetést összehozzák és bár 2011-ben Brazíliában még nem tudott elindulni, de így is újfent teljes szezont teljesíthetett. Nagy változás volt, hogy a SEAT helyett immáron egy privát BMW volánja mögött ült, amely képes volt hozni az eredményeket. 

Az arab tavasz miatt Marokkó kikerült a versenynaptárból és a WTCC szervezői úgy döntöttek, hogy Magyarországon rendeznek versenyt a felszabadult időpontban. Az ötlet teljes sikert hozott, ugyanis majdnem 80 ezer ember látogatott ki az ingyenesen megtekinthető futamokra. Norbi pedig bizonyított a népes közönségnek: az első futamon a második helyet szerezte meg, végig nyomás alatt tartva a verhetetlen Chevrolettel versenyző Alain Menu-t. A nagy médiafelhajtás és a ragyogó eredmény tovább növelte népszerűségét, és azóta fel sem merült a világ legnagyobb túraaútó-bajnokságának szervezőiben, hogy ne rendezzenek versenyt a Hungaroringen. 

Az év második fele aztán kissé csalódást keltően alakult Michelisz számára: Németországban egy győzelem, Valenciában egy dobogós helyezés úszott el a hibájából és a privát bajnoki cím megnyeréséről is lemaradt. 

A közösségi médiában már ekkor is többezres követő táborral rendelkezett és a gyengébb idényzárás ellenére is ő lett az év legnépszerűbb sportolója Magyarországon. A kategóriát végül azért szüntették meg öt év után, mert a Michelisz-tábor folyamatosan kedvencét szavazta meg a díjra. 

2012-ben aztán már az első futamokon is meglátszott, hogy tovább fejlődött. A szezonnyitó monzai hétvége második futamán körökön át versenyzett fej-fej mellett a Chevrolet pilótáival, ám a dobogó végül nem lett mivel, elütött egy galambot és tengelytöréssel a nyolcadik helyen ért célba. Folyamatosan gyűjtötte a pontokat, Szlovákiában pedig mindenkit meglepve az első versenyre is megszerezte a rajtelsőséget. A második győzelem azonban nem jött össze számára, mivel Gabriele Tarquini és Yvan Muller is nekiment. 

Fotó: MTI/Illyés Tibor

Ami nem sikerült néhány kilométerre a határtól, az május elején összejött hazai pályán. Ismét tömött lelátók előtt rendezték a magyarországi hétvégét, amelynek második megmérettetésén az ötödik helyről rajtolhatott. Máig érthetetlennek tűnő rajttal szinte állva hagyta az előtte induló négy pilótát, és folyamatosan vezetve aratott egy azóta már legendásnak számító győzelmet hazai közönség előtt. 

Folyamatosan szerezte a pontokat és a privát értékelésben hamarosan átvette a vezetést. Az elsődleges cél a Zengő Motorsport számára  Yokohoma Trophy elnyerése volt, és efelé öles léptekkel haladt. Az Egyesült Államokban aztán megint megmutatta, hogy bárkivel felveszi a versenyt: előbb harmadikként, majd a világbajnok Rob Huff-ot végig szorongatva másodikként ért célba. 

Szezon közben a Hungaroringen szerepelt az olasz International Superstars Series versenyén is, ahol hazai közönség előtt a harmadik helyet szerezte meg. A sorozat egy törölt verseny után az ő népszerűségét kihasználva látogatott el hazánkba. 

Az év utolsó három hétvégéje nem sikerült túl jól számára, de a makaói szezonzáró versenynek így is a privátok listavezetőjeként vágott neki. Egy nagyszerű rajt után az abszolút dobogóért csatázott, amikor legnagyobb riválisa Pepe Oriola egyszerűen hátulról nekiment és a BMW totálkárosra tört. Mivel azonban a spanyol sem tudott továbbhajtani, így Michelisz Norbert megnyerte a privát bajnoki címet, újabb mérföldkövet elérve a magyar autósport történetében. 

A 2013-as szezonban korábbi eredményei miatt nem volt lehetősége megvédeni a privát bajnoki címét, viszont a Zengőéknél a BMW-t felváltó Hondával sansza nyílt arra, hogy folyamatosan komolyabb helyezésekért csatázzon. Az első gyengébb hétvégék után egy szlovákiai harmadik hellyel, majd egy hungaroringi második pozícióval mutatta meg tehetségét. Miután Ausztriában és Oroszországban is elcsípett egy-egy harmadik helyet sokan már az összetett dobogó egyik favoritjának tartották, ám Portugáliában balesetet szenvedett és az is csoda volt, hogy a csapat egyáltalán részt tudott venni a következő hétvégén. 

Fotó: automobilesport.hu

A Honda számára mindig különösen fontos a hazai verseny és a rövidített suzukai pályán nem lehet más cél a gyártó számára, mint a győzelem. Hiába volt azonban a pályán ott a két gyári autóban Tiago Monteiro és Gabriele Tarquini is, a privát Hondában ülő Michelisz ellopta a show-t. Elképesztő magabiztossággal szerezte meg a pole-t, majd másnap esélyt sem hagyva senkinek megnyerte a főfutamot is. 

Az évet végül egyéni rekordjának számító hét dobogós helyezéssel és 2012-höz hasonlóan a bajnokság hatodik helyén zárta. 

2014-ben a Citroen csatlakozott a mezőnyhöz és Jose Maria Lopez, Yvan Muller és Sebastien Loeb triumvirátusa olyan szinten dominálta a világbajnokságot, amilyenre korábban nem volt példa. A többiek számára nem maradhatott más cél, mint az összetett negyedik hely megszerzése és néhány futamon kiemelkedő eredményt elérni. 

Michelisz az év során folyamatosan pontot tudott szerezni, egyetlen "nullázását" is akkor produkálta, amikor Marokkóban nem tudott elindulni a második futamon. Az év során folyamatosan hozta azért azokat az eredményeket, amikre felkapta az ember a fejét: Szlovákiában harmadik lett, a nem éppen előzési pontjairól híres Hungaroringen hat előzést bemutatva lett hatodik a középmezőnyből, Argentínában csak a hazai pályán versenyző Lopez tudta megelőzni a főversenyen és Japánban is összejött számára egy dobogó. Makaóba úgy utazott, hogy esélye van az év végi negyedik helyre a gyári pilótákkal szemben is. A célkitűzés végül teljesítve lett: egy második és egy negyedik helynek (na meg Monteiro drámai kiesésének) is köszönhetően végül ő lett a legjobb nem Citroen-pilóta a szezonban. 

2015-ben Michelisz újra szerepelhetett a privát értékelésben, viszont mivel a Citroen immáron négy gyári autót indított, így az összetett ötödik hely lehetett a másodlagos cél. A stabil pontszerzésekkel induló év csúcspontja már a hatodik versenyen eljött a magyar szurkolók számára: a hungaroringi második futamon hamar átvette a vezetést, majd hallatlan fölénnyel (8 másodperccel nyert úgy, hogy az utolsó körben már lassított is) győzött hazai közönség előtt. 

Fotó: AFP

A "Kochi San" becenévre hallgató Hondával (köztudott róla, hogy babonából elnevezi az autóit) ezúttal is folyamatosan szállította az eredményeket: Portugáliában és Oroszországban harmadik, Franciaországban pedig második helyen ért célba. Japánban megint az első helyre kvalifikálta magát és a futamon Lopez mögött másodikként intették le. A kaotikus thaiföldi hétvége (úgy akartak villanyfényes versenyt rendezni, hogy az életveszélyes lett volna) miatt az összetett ötödik helyet ugyan elbukta, de a privátok között végig vitézkedett. Kilenc alkalommal kapta meg a legjobb nem gyári pilótának járó serleget, és amikor Katarban harmadikként intették le, akkor már kétszeres privát világbajnoknak mondhatta magát. 

A szezont immáron házas emberként fejezte be, augusztusban ugyanis feleségül vette barátnőjét Johannát. Az év végén aztán egy nehéz, de mindenki számára érthető döntést hozott: tíz sikerekben gazdag idényt követően elhagyta a Zengő Motorsportot és a gyári Hondához igazolt a 2016-os idényre. 

Gyári versenyzőként Rob Huff és Tiago Monteiro csapattársa lett és két nagyszerű harmadik hellyel kezdte a 2016-os idényt Franciaországban. Ezt követően jött egy kisebb hullámvölgy, ugyanis hazai pályán egy pontot tudott szerezni a technikai hibák miatt, Marokkóban szerzett második helyét pedig egy kizárás miatt elvették (Szabálytalan volt a Hondák padlólemeze). A pechszériából két németországi pódiummal tört ki, majd dobogós helyen végzett Oroszországban és Portugáliában is. 

A legnagyobb pillanat azonban megint Japánban jött össze számára: a fordított rajtrácsos futamon ő szállította a Honda hazai győzelmét. Kínában minden esélye megvolt az ismétlésre, ám Thed Björk a szabályokat némileg átlépve az utolsó körben leelőzte őt és a svédet nem büntették meg. Katarban mindent megtett azért, hogy megszerezze az összetett harmadik helyét, ám mivel a vele köztudottan rossz viszonyban lévő Yvan Muller elengedte Monteirót, így Norbi egy ponttal lecsúszott az év végi dobogóról. 

A 2017-es idény előtt két fontos változás is történt Michelisz Norbert életében: márciusban megszületett első gyermeke Mira, valamint a TCR International Series-ben saját csapatot indított. (A csapat a M1RA Racing nevet kapta.) 

Fotó: fiawtcc.com

Az év elején kétszer is peches körülmények között esett ki, de egy marokkói és egy németországi dobogóval így is bebizonyította, hogy ott van a WTCC legjobbjai között. Portugáliában és Argentínában aztán megnyerte a főversenyt és miután Tiago Monteiro egy sajnálatos tesztbaleset miatt a szezon második felében inaktív volt, ő lett a Honda első számú pilótája. Kínában aztán hiába szerzett egy második és egy negyedik helyet, a Hondákat szabálytalan motor miatt kizárták. Az, hogy jelentősebb hátrányba került a bajnokságot vezető Thed Björkkel szemben, sem törte meg és újabb Japánban aratott sikere és a makaói második hely miatt hat pontra csökkentette hátrányát az évadzáró előtt. 

Katarban a bemelegítő edzések és az időmérő első szakasza is bizakodásra adott okot, amikor aztán megtörtént a dráma: a Hondában egy néhány dolláros alkatrész elromlott és így idő előtt véget ért számára a kvalifikáció. A futamokon ugyan helytállt, de nem volt esélye meggátolni, hogy Björk megnyerje a világbajnoki címet. Összetettbeli második helye így is a magyar autósport történetének addigi legnagyobb sikerét hozta, ám ő mégis csalódottan fejezte be a szezont. 

A világbajnokság mellett négy TCR-futamon vett részt: a Hungaroringen másodikként végzett míg Thaiföldön futamot nyert. Az év végén pilótája Tassi Attila a bajnokság második helyén végzett, a M1RA Racing pedig csapatbajnok lett. 

2017 végén aztán az egyre magasabb költségek miatt megszűnt a világbajnokság és született meg a WTCR vagyis a túraautó világkupa. Michelisz úgy döntött, hogy nem hosszabbít a Hondával, hanem a Hyundaihoz igazol. Olyan márkatársai lettek az új sorozatban, mint a visszatérő Yvan Muller, a rivális Thed Björk és a rutinos Gabriele Tarquini. 

Bár a Hyundai volt egyértelműen a mezőny legjobb autója (ezt többször is szankcionálta plusz súlyokkal és a motorerő csökkentéssel az FIA). Norbinak időbe telt mire ráérzett az új versenygépre. A Hungaroringen ugyan szerzett két dobogós helyezést, de amikor öt futamon nullázott zsinórban, a bajnoki címről szőtt álmai lényegében tovaszálltak. A szezonban egyetlen versenyt nyert, Szlovákiában intették le elsőként több ezer magyar szurkoló előtt. Az utolsó két hétvégén már egyértelműen a bajnoki címért küzdő Tarquinit kellett segítenie, és egyrészt eleget tett a kötelezettségének, másrészt magára is talált. A szezon végén begyűjtött két dobogós helyezésnek is köszönhetően végül a negyedik helyet szerezte meg összetettben. 

Az év során, mint versenyző-csapatfőnök részt vett az európai TCR-sorozat állomásán, ahol egy harmadik és egy negyedik hellyel segítette csapatát. Az évet kissé csalódottan zárta, versenyzői szempontból, magánéletében viszont újabb öröm érte: júniusban megszületett második kislánya Emma Panna. 

Nem úgy indult Michelisz Norbert számára a 2019-es WTCR-szezon, mint ami meghozza a történelmi sikert. Az első versenyhétvégén a pontszerzésért is küzdenie kellett, majd a hatodik futamon (pont a Hungaroringen) állhatott fel először dobogóra. Szlovákiában aztán már két pódium is összejött egy jónak számító hatodik hely mellett, majd Hollandiában ismételten felléphetett a dobogó harmadik fokára. 

Június közepén aztán megérkezett a bajnokaspiránsok közé, miután győzött a legendás Norschleifén. Miután Portugáliában a pole-ból indulva szintén diadalmaskodott feljött a második helyre összetettben. A nyári szünet után aztán Kínában is elsőként intették le és mivel a bajnokságot vezető Esteban Guerrieri pont nélkül zárta a hétvégét, Michelisz átvette a vezetést összetettben. Japánban újfent nyerni tudott majd Makaóban egy második helyet követően két pontszerzéssel a legtöbbet hozta ki egy részben szerencsétlenül alakuló hétvégén. 

A szezonzáró malajziai hétvégére listavezetőként utazott, ám előnye szinte minimális volt Esteban Guerrieri és Yvan Muller előtt, sőt még Thed Björknek is voltak bajnoki reményei. A nyomás óriási volt rajta, ő azonban bebizonyítva, hogy elbírja azt mindkét időmérő edzést megnyerve növelte a különbséget, ráadásul utóbbi két bajnokaspiráns gyatra kvalifikációs teljesítménnyel kiszállt a vetélkedésből.

Fotó: WTCR/Facebook

2019. december 15-e úgy fog bevonulni a magyar sporttörténelembe, mint a hazai autósport legnagyobb sikerének napja. Norbi magabiztosan nyerte meg az első versenyt és 27 pontra növelte az előnyét. A második versenyen aztán a szerencse nem vele volt, de lehetetlen helyzetből feljött nyolcadiknak és így tíz pontot megőrzött a Guerrierivel szemben kialakított különbségből. 

A harmadik verseny előtt aztán úgy tűnt, hogy a történelem ismételni fogja önmagát, ugyanis a magyar pilóta autóját az utolsó pillanatig szerelték, az első körben pedig látszott, hogy tempóhátrányban van vetélytársával szemben. A sors azonban nem engedte, hogy ismét elveszítse a nagy lehetőséget, ugyanis a technika hamarosan megjavult és miután Guerrieri autója elromlott már szinte hivatalos volt Michelisz bajnoki címe. Végül ötödikként célba érve egy hihetetlenül izgalmas és fordulatos szezon végén megnyerte a 2019-es túraautó világkupát. 

Nem is kérdés, hogy Michelisz Norbert története egy igazi Hollywood-i sikersztori, amely tegnap érte el a csúcspontját. Himesházáról indulva lett az ország, majd Európa legjobbja, hogy aztán egy magyar csapattal érjen el sikereket és végül immáron gyári támogatással a világ legjobb túraautó-pilótájává váljon. 

Amikor elkezdett versenyezni sokan már túlkorosnak ám rutintalannak tartották, most 35 évesen azonban a lehető legjobb korban van a túraautózást illetően és Yvan Muller (50 éves) vagy főleg Gabriele Tarquini (57 éves) példájából kiindulva még évtizedei lehetnek hátra a pályán.

Fotó: Blikk

Kérdés, hogy mit hoz a jövő, két dolog azonban biztos: mindig is a lehető legjobb eredményre fog törekedni és a sikerek ellenére is meg fog maradni Michelisz Norbinak, egy példás családi életet élő, mindenféle allűrtől mentes szerény himesházi srácnak. 

https://sport.blogstar.hu/./pages/sport/contents/blog/87544/pics/lead_800x600.jpg
Autómotor,Michelisz Norbert
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?