Blogolj!

WTCR: így jutott el Michelisz Norbert a bajnoki cím közelébe

Kálovics Tibor

Vasárnap minden esélye megvan Michelisz Norbertnek, hogy sporttörténelmet írva első magyarként diadalmaskodjon egy FIA által rendezett sorozatban. Cikkünkben felidézzük, hogy honfitársunk hogyan is jutott el a történelmi lehetőség kapujába. 

Michelisz Norbert 2008-ban debütált a világ vezető túraautó-sorozatában, (amely akkor még világbajnokság volt és nem világkupa) és 2010 óta minden évben ott van a legjobbak között. Az elmúlt évtized során a WTCC-ben volt újonc bajnok (2010), kétszer privát világbajnok (2012, 2015), és összetett második is (2017), valamint nyolc világbajnoki futamot nyert meg.

Fotó: michelisz.hu

Amikor a világbajnokság világkupává alakult nem volt kérdés, hogy találni fog helyet magának és bár az első éve az új sorozatban nem úgy alakult ahogy szerette volna, a szlovákiai győzelem, a dobogós helyek és az összetett negyedik hely így is szép emléknek számítanak. Az idei évnek úgy vágott neki a magyar pilóta, hogy mindenképpen felül akarja múlni az előző szezonbeli teljesítményét és a bajnoki címért akar csatázni. 

A várakozásokkal azonban ellentétesen indult a szezon, ugyanis a Hyundai pilótája valósággal szenvedett Marokkóban. Egyik időmérő edzésen sem tudott bejutni a legjobb 10-be és bár háromszor pontot szerzett (tizenegyedik, tizenkettedik, nyolcadik hely), erősebb kezdésre számított magától. Az első hungaroringi időmérő hasonló tendenciát hozott ugyanis már a Q1-ben kiesett, végül a szombati futamon a 10. helyet kaparintotta meg. 

Ilyen eredmények után bombameglepetésnek számított, hogy megnyerte a második időmérőt hazai pályán és szerzett értékes öt pontot. A pechszéria azonban nem múlt el és a fordított rajtrácsos futamot fel kellett adnia. A főtutam rajtját elrontotta, ám nagy csatában így is megszerezte a második helyet és így elkönyvelhette első dobogós helyezését. 

Szlovákiában már egyértelműen látszott, hogy kezdi elkapni a fonalat: az első versenyre másodikként kvalifikálta magát és harmadikként zárt, majd egy újabb második rajtkockát követően előbb hatodikként, majd másodikként végzett. Bár győznie nem sikerült, de így is jelentősen növelte pontjai számát és néhányan elkezdték a bajnokság favoritjai között emlegetni.

Hollandiában az első nap katasztrofálisan alakult honfitársunk számára, ugyanis előbb önhibáján kívül kiesett a Q1-ben az időmérőn (gyorskörön volt, amikor sárga zászló miatt lassítania kellett és már nem javíthatott), majd defekt miatt fel kellett adnia a versenyt. A vasárnap már jóval eredményesebben zárult, két pontot szerezve a legjobb Hyundaios volt az időmérőn, és a fordított rajtrácsos versenyen előbb hetedik lett, majd a dobogó harmadik fokára állhatott fel. Ez a versenyhétvége megerősített sokakat abban, hogy amennyiben nem jön közbe semmi, akkor idén ő a Hyundai legjobb pilótája. 

Fotó: michelisz.hu

Öt hét telt el a hollandiai és a németországi futamok között és a legendás Nordschleifén megtörtént az áttörés ugyanis Michelisz Norbert majdnem egy év után futamot nyert. A két időmérőn egyaránt a legjobb ötben végzett, majd az első futamon lerajtolva Esteban Guerrierit pazar rajt-cél győzelmet aratott. A fordított rajtrácsos futam is jól sikerült azzal, hogy a hetedik helyen ért célba, ám az ezt követő megmérettetés alig néhány méterig tartott számára, mert a rajtnál Frederic Vervisch nekiment. 

Összességében Michelisz jól jött ki a versenyhétvégéből, Portugáliában pedig az első nap úgy tűnt, hogy a szárnyalás tovább folytatódhat. A legendás Villa Real-i pályán előbb mindenkit maga mögé utasított az időmérőn, majd újabb rajt-cél győzelmet aratott. Bár a vasárnapi napon csak egy tizedik hely jött össze (előtte ütközött), de így is feljött összetettben a második helyre Esteban Guerrieri mögé. 

Július első hete és szeptember közepe között nyári szüneten volt a WTCR, a hosszú kihagyás azonban nem vetette vissza a formáját. Kínában az első versenyen jól taktikázva negyedikként intették le, majd a második helyről indulva megnyerte a fordított rajtrácsos futamot. Tökéletesre azonban ez a hétvége sem sikerült az eredmények szempontjából, ugyanis  Frederic Vervisch ezúttal is túl agresszív volt és a harmadik futamon hátulról beletolta a magyar versenyzőt Andy Priaulx-ba. Mivel azonban Guerrieri háromszor is nullázott, így Michelisz átvette a vezetést a pontversenyben. Előnye 16 pont volt az argentinnal szemben, ám a hétvégén kétszer is nyerő Yvan Muller is bekapcsolódott a bajnoki címért folyó vetélkedésbe. 

A japán hétvége aztán megint szerencsétlenül indult a "felkelő nap országában" népszerű pilóta számára, ugyanis a kaotikus első időmérőn csak a 14. helyet tudta megszerezni és az első versenyen három pontért is meg kellett szenvednie. A Hyundainál látták, hogy ezen körülmények között csak a fordított rajtrácsos versenyen lehet esélyük és sikerült is elcsípni a pole-t. A rajtnál egy nagyon agresszív manőverrel meg is tartotta a vezetést Rob Huff előtt, majd kihasználva, hogy a rövidített suzukai pályán nem lehet előzni, végig vezetve diadalmaskodott. Mivel azonban a főfutamon be kellett érnie a nyolcadik hellyel (csapattársai elengedték) így megint elveszítette a vezető pozícióját összetettben. 

Makaóban aztán megint egyértelmű volt, hogy a tempója megvan ahhoz, hogy a győzelemért csatázzon. Ezt az első időmérőn elért második rajtpozíciójával és az első versenyben elért második helyével alá is támasztotta. Ezekkel az eredményekkel visszavette a vezetést a pontversenyben Guerrieritől, ám megint pech sújtotta a magyar versenyzőt: a második időmérőn vétlenül belerohant Gordon Shedden autójába és így csak a 12. helyről rajtolhatott a vasárnapi versenyeken. Egy tizedik és egy tizenkettedik helyet azért így is be tudott gyűjteni az év utolsó előtti versenyhétvégéjén, ami elég volt ahhoz, hogy ha minimálisnak tűnő különbséggel is, de vezesse a bajnokságot. 

Malajziába négy pilóta érkezett bajnoki reményekkel: Michelisz Norbert 316 ponttal vezette a bajnokságot, Esteban Guerrieri 307 egységgel a második helyen állt, Yvan Mullernek pedig 306 pontja volt. Még Thed Björknek is volt sansza a világkupa elhódítására, ám a 288 ponttal álló svédnek valószínűleg Muller segítése lett kitűzve elsődleges feladatként. 

Fotó: michelisz.hu

A pénteki időmérők azonban alaposan átrajzolták a bajnoki esélyeket: Michelisz mindkét kvalifikációt megnyerve begyűjtötte a maximális 10 pontot, Guerrieri számára viszont csak egy tizedik és egy négy pontot jelentő második rajthely jutott, a fordított rajtrácsos futamon pedig csak egy pozícióval fog Michelisz elől rajtolni. Ezekkel az eredményekkel 15 pontra nőtt a különbség a két vetélytárs között, amely tovább gyarapodhat az első versenyt követően. Muller és Björk az argentinnál is rosszabbul jártak, mivel egyik futamon sem indulhatnak a legjobb 10 közül és összetettbeli hátrányuk is megnövekedett, így lényegében a bajnoki reményeik el is szálltak.

Amint a szezont felidéző cikkünkben is látszik, az erőviszonyok folyamatosan változtak az idei WTCR-idényben, ám Michelisz Norbert eddig roppant kiegyenlített teljesítményt nyújtott. A magyar pilóta ha célba ért és az időmérő jól sikerült neki, akkor folyamatosan a dobogóért csatázhatott. Guerrieri gyorsasága és tehetsége megkérdőjelezhetetlen, ám közel sem annyira kiegyensúlyozott, mint honfitársunk, őt gyakran elviszi a hév és többször is nullázik. 

Michelisz Norbert előtt óriási lehetőség áll és az elmúlt években is többször bizonyította, hogy képes elviselni a rá nehezedő nyomást. Egyszer ugyan csatázott már az utolsó futamig a bajnokságért, de két évvel ezelőtt más volt a helyzet. Akkor hátrányból vágott neki az utolsó hétvégének, a Hondát sújtó technikai hiba pedig már az időmérőn megpecsételte a sorsát. Most ha minden jól megy, akkor rajta múlik, hogy összejön-e a nagy álom. 
Tegnap már két nagy lépést megtett a bajnoki cím felé és ha nem jön közbe semmi, akkor vasárnap délután történelmet írhat.

https://sport.blogstar.hu/./pages/sport/contents/blog/87460/pics/lead_800x600.jpg
Autómotor,Michelisz Norbert
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?